گلخانه ریحان گل
reyhangol_1400@ <<< اینستاگرام و روبیکا ما

تلفن تماس :

09030426088 09116784842

clock-1

ساعات کاری :

شنبه تا پنج شنبه: 8 صبح تا 6 عصر

map-icon

آدرس :

مازندران، محمودآباد، روستای لامیزده ( اسلام آباد)، کوچه صبا 5، روبروی آرامستان، گلخانه ریحان گل

نگهداری گیاهان کاکتوس آپارتمانی

دسته بندی :

کاشت کاکتوس در فضای باز

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که در اینترنت با عکس‌هایی مواجه می‌شویم که کاکتوس‌ها را در فضای باز کاشته‌اند مثلاً در پارک و بوستان‌ها در معرض نور مستقیم خورشید حالا سؤال پیش می‌آید که آیا واقعاً می شود در ایران کاکتوس‌ها رو در فضای باز زیر نور مستقیم کاشت؟

به علت تفاوت در زاویه تابش آفتاب ایران و منشأ اصلی کاکتوس‌ها که امریکا و مکزیک  قدرت آفتاب در ایران بسیار بیشتر است که همین امر باعث می‌شود کاکتوس‌ها کمتر در فضای آزاد نگهداری شوند ولی می‌شود شرایط را طوری تنظیم کرد تا مشکل حل شود.

اولین گام برای این امر اهلی کردن کاکتوس‌ها است کاکتوس‌ها به علت این که اغلب در گلخانه و در زیر نور فیلتر شده بزرگ شده‌اند باید آن ها را به نور مستقیم خورشید عادت داد به این صورت که سالانه از مقدار در صد شید گلخانه (یا همان توری سبز رنگ) گلخانه کاسته شود تا بعد از چند سال کاکتوس‌ها به نور مستقیم عادت کنند. توجه شود که در ایران قدرت تابش آفتاب از شمال به جنوب افزایش می‌یابد و مراحل عادت دادن کاکتوس‌ها به نور مستقیم باید در استان مورد نظر انجام شود.

کاکتوس‌ها را با شروع فصل گرما یعنی اوایل بهار باید در محیط بیرون کاشت کنید تا به تدریج به شرایط محیطی سخت‌تر عادت کنند.

 بررسی دما در تابستان و زمستان طبق آمارهای چند ساله است کاکتوس‌ها به طور متوسط نمی‌توانند دمای زیر ۵ درجه و بالای  ۵۰ را تحمل کنند و باید در زمستان و تابستان از گرما و سرمای شدید محافظت شوند پس مراقب تغییرات دما در فصول مختلف نیز باشید.

 

حالا با همه این توضیحات اگر شرایط نگهداری را داشتید می‌توانید کاکتوس‌ها رو در فضای باز کشت کنید ولی اگه نداشتید باز هم جای نگرانی ندارد چند تا راه حل ساده برای کار پیشنهاد می‌دهیم تا مشکل حل بشود.

اولین راه حل: انتخاب گیاه‌ها را محدود کنید انواع واریته های اپونتیا پرسیکا اچینو پسیس و بعضی واریته های آگاو  به علت مقاومت بیشتر نسبت به سایر گونه‌ها قابل کاشت در محیط آزاد هستند.

دومین راه حل: در شمال که بارندگی زیاد است کاکتوس‌هایی مانند اپونتیا، سرئوس پرویانوس و سیلندرو اپونتیا و کاکتوس صخره‌ای به راحتی قابل کاشت در فضای آزاد هستند.

سومین راه حل: بسیاری از گونه‌های ساکولنت نسبت به خشکی مقاوم‌تر هستند و گرما را بیشتر تحمل می‌کنند از آن‌ها نیز می‌توان در فضای آزاد استفاده کرد مانند: آلوئه ورا.

چهارمین راه حل: استفاده از سایه‌بان طبیعی برای گیاهان است، در محیط آزاد می‌توان با کاشت درخت محیط نیمه سایه و نیمه آفتاب برای کاکتوس‌ها ایجاد کرد تا آفتاب آن‌ها را نسوزاند.

 

چطور از یک کاکتوس نگهداری کنیم؟

اغلب تصور می‌شود که کاکتوس‌ها خودکفا هستند و نیاز به نگهداری و مراقبت چندانی ندارند. اما اگرچه کاکتوس‌ها گیاهان مقاومی هستند برای سالم ماندن و رشد نیاز به مراقبت و توجه دارند. هنگامی که کاکتوس خود را در گلدان قرار دادید، مطمئن شوید که نور خورشید، آب و کود مناسب را برای آن تامین کنید. سپس اگر مشکل آفات یا بیماری‌ها به وجود آمد، آنها را حل کنید. بنابراین ایجاد یک محیط مناسب برای کاکتوس مهم است و باید گلدانی با اندازه‌ی مناسب برای کاشت کاکتوس استفاده کنید؛ سوراخ زهکشی را فراموش نکنید و از خاک مناسب کاکتوس‌ها استفاده کنید.

برای کمک به رشد سالم کاکتوس، آبیاری را هفته‌ای یکبار انجام دهید و زمانی کاکتوس را آبیاری کنید که خاک آن کاملا خشک شده باشد.

 

چگونه از انواع کاکتوس ها در فضای باز مراقبت کنیم؟

کاکتوسها برای بسیاری از باغها که در طول تابستان آفتاب و گرما می گیرند راه حل های بسیار خوبی برای محوطه سازی هستند.

بسته به محل زندگی خود ، می توانید انواع گیاهان کاکتوس را نیز پیدا کنید که می توانند در زمستان از دمای انجماد زنده بمانند.

هنگام تصمیم گیری برای کاشت کاکتوس در فضای باز ، محلی را انتخاب کنید که آب آزاد تخلیه شود. به عنوان مثال ، کاشت در بالای یک باغ صخره ای یا در یک شیب رو به جنوب ، اطمینان حاصل می کند که کاکتوس دچار آب نمی شود.

 

نکات نگهداری کاکتوس:

گیاهان آپارتمانی موجوداتی ظریف و حساس هستند که همیشه باید به آنها نظارت کنید تا مطمئن شوید همه چیز برای رشد آنها ایده‌آل است. کاکتوس‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. مشاهده‌ی دقیق رشد آنها به شما کمک می‌کند بدانید چه چیزی برای آنها مفید است و نحوه‌ی رشد آنها به شما می‌گوید کمبود آنها چیست.

  • تعویض گلدان کاکتوس

وقتی متوجه شوید که ریشه‌های کاکتوس راه خود را به خارج از گلدان پیدا کرده‌اند وقت آن رسیده که گلدان را تعویض کنید. از آنجایی که کاکتوس‌ها گیاهان سخت‌گیری نیستند، شاید فکر کنید نیازی به تعویض گلدان ندارند اما حقیقت این است که برای رشد مناسب، باید حواستان به همه چیز باشد. بهتر است تعویض گلدان کاکتوس هر ۲ تا ۴ سال انجام شود.

  • سست کردن خاک

با استفاده از یک چاقوی کند، خاک اطراف کاکتوس را سست کنید تا بتوانید گیاه را از آن بیرون بیاورید. حواستان باشد که به گیاه آسیب نرسانید. به آرامی کاکتوس را از خاک بیرون بیاورید. در نظر داشته باشید که گونه‌های مختلف کاکتوس‌ها، خارهای متفاوتی دارند. برای مثال گلابی خاردار دارای خارهای کوچک غیرقابل توجهی است که به راحتی می‌شکنند و می‌توانند در پوست شما باقی بمانند. بنابراین، مطمئن شوید که دستکش‌هایی دارید که از شما در برابر هر گونه خار محافظت می‌کنند.

  • تمیز کردن و بازرسی ریشه‌ها

بعد از اینکه کاکتوس را از خاک بیرون کشیدید هر توده‌ی خاکی که روی ریشه‌ها وجود دارد را پاک کنید. مهم است که ریشه‌ها را از نظر پوسیدگی یا وجود آفت بررسی کنید. اگر متوجه هر گونه آفت شدید، از آفت‌کش‌های مناسب و ایمن برای کاکتوس استفاده کنید و اگر ریشه‌های مرده وجود دارد آنها را جدا کنید.

  • از یک گلدان مناسب استفاده کنید

هنگامی که ریشه‌های گیاه خشک شد، مرحله‌ی بعدی انتقال آن به گلدان جدید است. همیشه ظرفی انتخاب کنید که کمی بزرگتر از قبلی باشد تا گیاه به خوبی در آن رشد کند. گلدان‌های خیلی بزرگ با خطر جمع شدن آب و احتمال پوسیدگی ریشه‌ها همراه هستند.

  • اضافه کردن خاک به گلدان

پیش از اضافه کردن خاک به گلدان برای زهکشی آسان هنگام آبیاری گیاه، مقداری سنگریزه یا خاک بریزید. یک مخلوط خاک مناسب کاکتوس تهیه کنید و یا آن را خودتان درست کنید. سعی کنید خاک به اندازه‌ی کافی بریزید و از کم ریختن یا زیاد ریختن خاک اجتناب کنید.

  • به گیاه استراحت بدهید

زمانی که گلدان را تعویض کردید بسیار مهم است که فورا به آن آب ندهید. پیش از آبیاری کاکتوس چند روزی صبر کنید تا خشک شده و بهبود یابد. اگر از گونه‌ی خاصی کاکتوس نگهداری می‌کنید که به پوسیدگی حساس است پیش از آبیاری یک یا دو هفته صبر کنید. پس از آن به آرامی می‌توانید به روال معمول نگهداری کاکتوس خود بازگردید.

فواید نگهداری کاکتوس در خانه!

1. با کاکتوس ها بهتر نفس بکشید

اگر تا به الان علت استفاده ی گیاهان در داخل خانه را متوجه نشده اید باید گفت که این موجودات سبز و زنده برای سلامتی ما بسیار مفیدند . انسان ها و گیاهان برای حفظ تعادل و پایداری در طبیعت به یکدیگر متکی اند . ما انسان ها اکسیژن را تنفس میکنیم و دی اکسید کربن را در محیط آزاد میکنیم . گیاهان در طول روز برعکس این عمل مارا انجام میدهند و با جذب دی اکسید کربن ، اکسیژن را در محیط آزاد میکنند .

2. کاکتوس ها ذهن شمارا بازتر میکنند

مطالعات نشان داده است که گیاهان آپارتمانی ، تمرکز انسان هارا بهبود بخشیده و روحیه مارا تا 15 درصد تقویت میکنند ! این نکته که آیا این تحقیق از فواید نگهداری کاکتوس در خانه ناشی میشود و یا تنها یادآوری طبیعت در زندگی ماشینی باعث آرامش ذهن میشود ، مهم نیست . تنها این نکته حائز اهمیت است که داشتن کاکتوس و ساکولنت در خانه یا محل کار ، روز شمارا پربارتر و آرام تر میکند . همچنین تماشای یک گیاه در حال رشد و شکوفایی توسط ما میتواند به کاهش افسردگی و پوچی نیز کمک کند .

3. کاکتوس و خواص شفا دهندگی

ساکولنت ها و کاکتوس ها خواصی فراتر از زیبایی ظاهری دارند و یکی از این خواص استفاده ی درمانی از آنهاست . این خواص میتواند شامل بهبود زخم ها ، سوختگی ها و سایر درمان ها باشد . به عنوان مثال کاکتوس آگاو یک ضد عفونی کننده طبیعی است و میتواند برای درمان بریدگی و سوختگی استفاده شود . همچنین ژل گیاه آلوئه ورا آفتاب سوختگی هارا کاهش میدهد و بریدگی و کبودی ها را بهبود میبخشد . در کشور ما نیز مدت زیادیست که از این کاکتوس برای معالجه بیماری های روده ، تب و … استفاده میشود .

4. کاکتوس ها میتوانند هر جایی زندگی کنند

اگر شما علاقه ی زیادی به استفاده ا گیاهان دارید اما فضای آن را ندارید حتما کاکتوس هارا انتخاب کنید . ساکولنت ها و کاکتوس ها بهترین گزینه برای اضافه کردن کمی چاشنی سبز به خانه های کوچک و دلگیر هستند . گلدان های کوچک و انگشتی ، گلدان های آویز و عمودی میتوانند برای این خانه ها مناسب باشند . اما بعضی گیاهان با داشتن ریشه های بزرگ و آبیاری زیاد نمیتوانند به صورت عمودی نگهداری شوند . در نتیجه با داشتن کاکتوس ها میتوانید یک فضای سبز عمودی و کم جا برروی دیوار خود داشته باشید .

5. کاکتوس های مقاوم ، بهترین انتخاب برای شما 

فرایند نگهداری از گیاهان در داخل خانه میتواند دشوار باشد . ممکن است شما نور کافی برای گیاهان را نداشته باشید و یا به دلیل مشغله های کاری آبیاری را فراموش کنید . در این زمان است که کاکتوس ها وارد صحنه میشوند . ساکولنت ها و کاکتوس ها هر دو از انواع مقاوم هستند و کشتن آنها بسیار دشوار است همچنین فواید نگهداری کاکتوس در خانه نیز بسیار زیاد است  . آنها به دلیل زادگاه گرم و خشکشان به آبیاری زیادی نیاز ندارند و در محیط های با شرایط دشوار به راحتی زنده میمانند . بنابراین برای نگهداری از این نوع گیاهان به زمان و توجه زیادی نیاز ندارید .

6. با هدیه دادن کاکتوس ها دوستانتان را خوشحال کنید

آیا کسی را میشناسید که با دریافت هدیه خوشحال نشود ؟! حال فرض کنید این هدیه از نوع گیاهان باشد . هیچکس از فواید نگهداری کاکتوس در خانه و گیاهان آپارتمانی بی اطلاع نیست . اما ممکن است به دلیل مبتدی بودن بعضی افراد در نگهداری از گیاهان ، هدیه شما دوام چندانی نداشته باشد . البته که گیاهان مقاومی نیز وجود دارند که برای مبتدیان بسیار مناسبند اما کاکتوس ها و ساکولنت میتوانندیک گزینه ی عالی برای هدیه دادن باشند . نگهداری از این نوع بسیار آسان است و ویژگی های دیگری چون : مقرون به صرفه بودن ، حمل و نقل آسان ، فواید بیشمار کاکتوس آن را به هدیه ای جذاب مبدل کرده است .

انواع کاکتوس:

ساگوارو / سارنژیا

انواع کاکتوس
Saguaro / Sarangiaریحان گل

 

شیطان خزنده / استنوسروس ایروکا

انواع کاکتوس
Stenocerus Iroca / ریحان گل

 

فروکاکتوس بشکه‌ آبنباتی

انواع کاکتوس
Candy barrel frucactus / ریحان گل

 

مامیلاریا

انواع کاکتوس
Mamillaria / ریحان گل

 

میرتیلوکاکتوس ژئومتریزانس / کاکتوس پایه آبی میرتلو

انواع کاکتوس
Mamillariacactus / ریحان گل

 

گوش خرگوشی

انواع کاکتوس
rabbit ears / ریحان گل

 

آستروفیتوم کلاه اسقفی

انواع کاکتوس
Astrophytum / ریحان گل

 

آستروفیتوم میروستیگما نودوم

انواع کاکتوس
Astrophytum / ریحان گل

 

آستروسیلندراپونتیا سوبولاتا / کاکتوس سوزن هوا

انواع کاکتوس
Air needle cactus / ریحان گل

 

آریوکارپوس فیساراتوس /کاکتوس سنگ زنده

انواع کاکتوس
Living rock cactus / ریحان گل

 

 

 

اگر از مقاله لذت بردید با دوستانتان به اشتراک بگذارید

امتیاز شما به این مقاله
بدون پاسخ/5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های اخیر